streda 24. augusta 2016

Fitzgerald, Francis Scott: The Great Gatsby

Jazz age - roaring twenties, nekonečné večierky, gin... Priznávam sa, že k tomuto autorovi som sa dostala pred pár rokmi vďaka filmu Woodyho Allena, Polnoc v Paríži. Potom prišlo nové filmové spracovanie, ktoré som si odoprela, lebo najprv kniha, a teraz sa konečne našiel čas aby som si prečítala Gatsbyho príbeh.
(A necítila sa byť literárne pozadu.)
Príbeh je rozprávaný z pohľadu Nicka Carrawaya, ktorý sa nasťahuje do malého domu susediaceho s Gatsbyho okázalým sídlom. Gatsby je miestna legenda, neustále usporiadúva veľkolepé večierky, ktoré majú za úlohu prilákať jeho stratenú lásku a očariť ju svojou pompéznosťou a bohatstvom. Jay Gatsby je však záhada, ktorá Nicka priťahuje. Na jeho večierky sa dostanete aj bez pozvánky, stretnete tu rôzne charaktery-skladby spoločnosti a nikoho neprekvapuje, že väčšina hostí nevie, ako ich hostiteľ vyzerá.
Nickova postava v príbehu výrazne neovplyvňuje dej, má za úlohu pozorovať a opisovať Gatsbyho a je spojivom medzi Gatsbym a jeho stratenou milou.

Americká klasika. Najznámejšie Fitzgeraldovo dielo. Predloha veľkofilmom.
A moje nedorozumenie...
Knihu som dlho odkladala, dostávali sa ku mne jej útržky a ja som si vytvorila predstavu o tom, aká bude a nebola taká. Očakávania a predstavy o knihe boli také veľké, až viedli k sklamaniu.
Čakala som slovné vykreslenie atmosféry, ktorú obrazovo v Polnoc v Paríži vytvoril Woody Allen, pri scénach z roaring twenties. Nevyšlo. Viem, prečo sa stala klasikou - je to ten typ knihy, ktorý môžete čítať viackrát a vždy v príbehu nájdete niečo nové, keďže autor vytvoril viacero rovín. Už teraz viem, že si ju chcem ešte niekedy prečítať a pozriem sa na dej zase z iného uhla pohľadu.
The Great Gatsby je o stratenej láske, tajomstvách z minulosti, nestálych charakteroch, o peniazoch. Príbeh za oponou.
Fitzgeraldov štýl písania sa mi pozdáva, opisy vie napísať pekne (hoci sú zdĺhavé), dialógy sú veľmi priame, mohlo by ich byť viac. (Nick mi tak trochu liezol na nervy).

A aká bola moja predstava, ktorá mi zruinovala Gatsbyho? Očakávala som niečo na spôsob Saganovej, len zasadené do dvadsiatych rokov.

Kniha bola z knižnice, doriadená poriadne...

The Great Gatsby
Fancis Scott Fitzgerald
A Charles Scribner's Son Book, Macmillan Publishing Company, New York
orig. 1925

8 komentárov :

  1. Tak tento kúsok som skúšala prečítať, no nepodarilo sa. Ale aj som to čakala, ja nemám rada taký ten pátos tejto doby, keď niektorí ľudia nevedia, čo s peniazmi. Neviem, asi by ma to ani nepobavilo a ani nejak neobohatilo, takže som knihu po piatich stranách odniesla nazad do knižnice. Ale presne ako vravíš, vidím, prečo je kniha klasikou, je dosť krátka na to, aby ju prečítalo veľa ľudí a dobu zrejme taktiež reflektuje dobre.
    Ale čo by som možno skúsila je Revolutionary Road (Yates). Obdobie je síce povojnové, ale ten duch mi príde nejak rovnaký... vraj aj skvele zfilmované, nevidela si náhodou?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ono to nie je čisto o peniazoch, ale dajme tomu, príbehu za nimi a pred nimi.
      S dĺžkou som práveže mala problém, pocitovo mala kniha o sto strán viac (kvôli častiam, kde dej stál).
      Nie, nevidela, lebo som si tiež chcela najprv prečítať knihu :D ako pozerám na čsfd, v oboch prípadoch vo filmovom spracovaní hrá Leonardo :D zvláštne.

      Odstrániť
  2. Tohle je můj velký knižní rest. Vlastně všechny knihy od Fitzgeralda. Stejně jako t znám autora zatím jen skrze Půlnoc v paříži, ale chystám se to napravit a doufám, že mi Gatsby sedne víc :) Ale mohl by - očekávání totiž žádná velká nemám :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Radšej nemaj; je to fajn kniha, ale moje predstavy o nej mi ju zruinovali - vďaka ti, Woody!

      Odstrániť
  3. Mne sa popravde táto kniha čítala dosť ťažko - dej skrátka nie je taký, že by čitateľa držal sústavne vo vytržení alebo čo, napriek tomu ju považujem za vyslovene krásnu - skrátka tou hlavnou myšlienkou.
    Inak ak chceš atmosféru týchto rokov, prečítaj si od tohto autora - Krásni a prekliati (ak si náhodou nečítala). Opäť je to jeho typický štýl písania - pre mňa miestami trocha priťažký, ale ak sa ti pozdával Gatsby, tak týmto sa prelúskaš raz-dva. Je tam perfektne vykreslená taká zvláštna nostalgia človeka za "starými dobrými časmi" a neschopnosť vyrovnať sa s meniacim sa svetom. Opäť, mám rada túto knihu hlavne vďaka hlavnej myšlienke, ktorú so sebou nesie.... =)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Na Krásni a prekliati sa ešte len chystám, dočítala som sa o nej (apoň v rámci hodnotení na goodreads) je lepšia ako Gatsby, Gatsby je len známejší.
      Práveže z knihy mám rozporuplné pocity, páči sa mi sem-tam formulácia, ale odseky už významovo/dejovo/vravne zaostávajú. A tým, že je tak ospevovaná, chválená a kladne hodnotená mám stále pocit, že by sa mi mala páčiť, mala ma osloviť, ale celkovo ju skôr beriem tak vlažne...

      Odstrániť
    2. Mmmmmm, asi chápem čo myslíš. Ako som písala vyššie - mne sa páči tá kniha vo všeobecnosti kvôli myšlienke... ale nevyhovoval mi štýl písania. Či je jedna alebo druhá kniha lepšia už žiaľ zhodnotiť neviem, keďže je to už aspoň 6 rokov, čo som ich čítala, takže detailne si až tak nepamätám, skôr len dojmy, ktoré vo mne zanechali. Ale na mojom "rebríčku" sú na tom rovnako - pekné myšlienky, zabalené do ťažkopádneho textu.=D
      A "oslovenie" je veľmi individálna vec. Ja napr. pretoto nesledujem goodreads pri knihách ani Imdb kvôli filmom. Skrátka zaujíma ma obsah, nie aké dojmy/hodnotenia/názory z toho majú iný čitatelia, ak som rozhodnutá si knihu prečítať. Navyše čítaním recenzií mi vlastne nepriamo podsúvajú, čo si mám o knihe myslieť, takže toto vonkoncom ignorujem a názory čítam až po dočítaní knihy... niečo v zmysle "schválne či sa zhodneme".=D Samozrejme takto prečítam aj knihy, ktoré sa mi vonkoncom nepáčia alebo ma nudia, ale aj to je "skúsenosť".=D

      Odstrániť
    3. :D
      Až tak sa v konečnom dôsledku neriadim recenziami, či názormi na knihu, ak ma veľmi zaujme anotácia, tak sa pustím do čítania aj keby mala veľmi mizerné hodnotenia (často krát sa aj tak nezhodujem s väčšinou).
      Pri knihe ako Gatsby vidím problém skôr v tom, že je to "kniha sviatočných čitateľov" - je veľmi známa, na jej základe bolo nakrútených niekoľko filmov, sama inšpirovala ďalšie známe diela. Preto po nej často siahnu ľudia, ktorí za rok prečítajú 2-5kníh."Lebo je to klasika, aj film sa mi páčil." Beriem to tak, že majú z knihy iný "zážitok" ako ja. Sama na sebe vidím, že ak čítam menej alebo dlhšie vôbec nečítam, najbližšiu čítanú knihu ocením viac. Alebo to možno vôbec nie je v tom (hoci komentáre k tomuto článku nepriamo súhlasia), možno tam stále niečo nevidím - a keďže som tvrdohlavá, niekedy neskôr si ju ešte prečítam a možno odhalím jej čaro, ktoré múti hlavu toľkým čitateľom.:)

      Odstrániť

Autorka tohto blogu sa snaží odpovedať na vaše komentáre.