štvrtok 14. júla 2016

13 týždňov Charlesa Dickensa

1 kniha
616 strán
91 kapitol
1 kapitola denne
91 dní
13 týždňov

Michel z Klubu nenapravitelných optimistů mal zaujímavý spôsob čítania. Vybral si jedného autora, prečítal si jeho životopis a začal v chronologickom poradí čítať autorovu tvorbu. Istým spôsobom si najprv prečítal o autorovom živote a potom ho ponachádzal v jeho tvorbe.

Nie je šanca, aby som vedela dodržiavať Michelovu knižnú regulu - aspoň nie úplne.
Rada by som jeho spôsob spojila s mojou predstavou slow-readingu (tá je najmä o tom vedieť si knihu rozložiť na časti,  čítať ju pomalšie, viac si ju vychutnať, atď, o tom možno inokedy).
Tvroba Charlesa Dickensa mi na tento spôsob čítania prišla ako ušitá na mieru. Doteraz som od neho čítala len krátku Vianočnú koledu, aj to v preklade, stala sa však mojím obľúbeným vianočným čítaním. Ďalším faktom, ktorý ma poháňa je aj ten, že na základe jeho diel vzniklo veľa filmov a minisérií a ja patrím k sorte čitateľov "Najprv kniha, potom film!". Minulý rok dokonca začal seriál Dickensian a ja-ho-jednoducho-ešte-nemôžem-začať-pozerať-argh.

Zhrnutie: Budem čítať Dickensovu tvorbu chronologicky. Zbierky poviedok si rozložím na poviedku denne. Novely podľa toho, ako vychádzali. Dickens väčšinu svojich noviel písal na pokračovanie, vychádzali v novinách - myslím si, že je to jeden z dôvodov, prečo sú tak objemné. Navyše určite musel nechávať čitateľov v napätí a je tu vysoká šanca cliffhangerov, takže klasické čítaj dokým neprečítaš by mohlo byť útrpné.

Páči sa mi, že si týmto štýlom vytvorím akúsi knižnú rutinu. Každoranná poviedka pri káve a v nedeľu poobede zas jedna kapitola z novely.
V pondelok som začala týmto štýlom čítať zbierku poviedok Sketches by Boz, ktorá má 91 kapitol a ktorú by som mala dočítať týmto tempom až v októbri(!). Prísne som si zakázala čítať kapitoly dopredu, ak niektorý deň budem musieť vynechať, radšej ich spätne dočítam. Poviedky patria k jeho najranejšej tvorbe a musím uznať, že Dickensova angličtina mi robí menší problém. Ešte šťastie, že štyri jeho novely mám doma v slovenskom preklade, to bude oddych. Ostatné budú originály z Gutenbergu. Na druhej strane, je to super spôsob ako si rozšíriť slovnú zásobu pred skúškami z anglického jazyka, ktoré ma na jeseň čakajú.

Ak vás môj slow reading zaujal, mohlo by byť super vytvoriť skupinu a prečítať týmto štýlom jednu z Dickensových noviel. Tak, ako boli vo svojej dobe vydávané. Či už v slovenčine, češtine alebo angličtine (to je vedľajšie). 
Dúfam, že sa niekto ozve! :D

6 komentárov :

  1. Akurát minule som videla nejakú zahraničnú booktuberku, že založila skupinu, ktorá číta jednu z Dickensových románov presne takto na pokračovanie, po kapitolách, presne ako vychádzali v novinách. Myslím, že im jedna kniha bude trvat skoro rok. Znie to super, akurát ale nechápem, že si ľudia zapamätajú mená ppstáv. Možno tak v Dickensovej dobe áno, keď ľudia nečítali nič iné a postavy sa im neplietli :)) Každopádne, ak budeš takto čítať niekedy aj Vojnu a Mier, tak vieš, kde ma nájdeš - tiež je to už ako seroš na BBC a tiež som to ešte nevidela - lebo kniha! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. O tom, že Dickensove novely vychádzali na pokračovanie som sa dozvedela až keď som hľadala chronologický zoznam jeho tvorby - a prišlo mi len logické čítať dielo tak, ako ho autor písal pre svojich čitateľov. :D
      Veru, má veľa postáv, ale dá sa to. Na druhej strane vtedy čítali viac než my, ale ak ťa autor vie udržať v napätí na pokračovanie, mená si zapamätáš.
      Uf, Vojnu a mier môžme nejak rozkúskovať - minulý rok som od Tolstého čítala Annu Kareninu a lepšie sa mi čítala po častiach. Resp., mám pocit, že som si z nej viac odniesla a viac zapamätala, keď sa mi to v prestávkach rozložilo v hlave. :D Popátram, kto v rodine knihu má a nejak sa už dohodneme.

      Odstrániť
    2. Super, myslím, že september-december by bolo "ideáliš", ani neviem prečo, ale tá kniha vo mne evokuje jeseň/zimu :))

      Odstrániť
    3. Tento pocit veľmi dobre poznám :D - už len knihu zohnať.

      Odstrániť
  2. Tohle je hodně dobrý nápad, jen mám obavu, že nemám úplně po ruce moc Dickensových knih - doma mám jen Pickwicky, Nadějné vyhlídky a Davida :) V každém případě ale držím palce ať se projekt vydaří, protože zní hrozně sympaticky. Možná jednou něco podobného spáchám s Dostojevským . to je můj vůbec nejoblíbenější autor, ale několik jeho knih mi ještě chybí :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pickwickowci sú jeho prvá novela! A dokonca práve oni vychádzali na pokračovanie!
      Držím palce s Dostojevským.

      Odstrániť

Autorka tohto blogu sa snaží odpovedať na vaše komentáre.