sobota 9. mája 2015

Townsend, Sue: The Secret Diary od Adrian Mole Aged 13 3/4

"Today is the day that Jesus escaped from the cave. I expect that Houdini got the idea from him."
"I am an intellectual but at the same time I am not very clever."
Adrian Mole má 13 a 3/4, keď si začína viesť denník. Detská úprimnosť a náznaky budúceho cynického pohľadu na svet v Adrianovom podaní premieňajú tragické udalosti na tragikomické.

Adrian je čerstvý pubertiak. S najlepším kamarátom sa poháda kvôli dievčaťu, chodí dobrovoľne pomáhať starému osamotenému dôchodcovi Bertovi (vďaka čomu sa vyhne hodinám matematiky), začína riešiť svoj výzor a ako správny teenager prežíva neustále rodinné drámy.
Ako samozvaný intelektuál číta len hodnoté knihy - klasiku - a neustále otravuje BBC so svojimi básňami, ktoré sú príkladom špatných básní (stránka na FB, určite si ju pozrite)

"Bert you are dead old.
Fond of Sabre, beetroot and Woodbines.
We have nothing in common,
I am fourteen and a half,
You are eighty-nine.
You smell, I don't.
Why we are friends
Is a mystery for me."

Britská mládežnícka klasika sú slová, ktorými sa kniha môže označiť. Svojho času bol totiž Adrian Mole v anglicky hovoriacich krajinách tak populárny ako u nás Harry Potter (pre nás, narodených v rokoch 90'). Tiež na ňom vyrástla minimálne jedna celá generácia, keďže séria Adrianových denníkov nerastie len s Adrianom, ale aj vekom jeho čitateľov.
Hoci je kniha určená pre -násťročných, mne sa prvý diel veľmi páčil a určite jeho kúpu neľutujem.

Krátke denné (ale nie všedné) zápisky sú freš a čítajú sa rýchlo. Ak vás štýl autorky chytí, knihu máte prečítanú za jeden voľný deň. Angličtina nie je náročná, možno práve preto, že je určená 13 a 3/4 ročným.

Najviac som ocenila Adrianov pohľad na svet - hoci je dieťa, udalosti vo svojom denníku neprikrášľuje, ozaj sú niekde na pol ceste od detskosti ku cynizmu. A mňa ako rodeného škodoradostníka veľmi bavili. :D
Odkazy na klasické diela v tej dobe určite primäli fanúšíkov Adriana Molea aby si ich prečítali, takže istým zvráteným spôsobom má Adrian aj čitateľsky výchovnú funkciu.
"My mother reads anything; she is prostituting her literacy."

8 komentárov :

  1. Adriana Mola som v puberte čítala a milovala som ho! Akurát minule som rozmýšľala, že si kúpim celú sériu (asi tiež v AJ, kedže v SJ sa to už zohnať nedá) a opať si to s odstupom času prečítam! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Viem, že niektoré diely v AJ majú v tých lacných knihách na Poštovej - tuším 4, 5 a 6. Poteší, ak niečo čo normálne stojí 10€ stojí zrazu 3. ^_^

      V SJ sa dá zohnať v antikvariátoch alebo v knižných skupinách na FB ;)

      Odstrániť
  2. to su tie knihy, na ktorych vyrastla cela jedna generacia xD
    tiez som citavala.... toto a Youth in Revolt... kultovky.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak tak. :) Mňa to však akosi minulo, tak doháňam...
      Na Mládí v Hajzlu sa ešte len chystám ;D

      Odstrániť
  3. Promiň, vím, že to sem nepatří, ale potřebovala bych, aby si mi poslala svou adresu k projektu "Posílání pohlednic". Zde je můj e-mail: katkaska1045@gmail.com
    Díky :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Čítala som v slovenčine ale ako vidím, v angline to má väčšie grády :) Inak, zas pekná fotka, neviem, ako to robíš, ale dobre to robíš :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A ja že "Tá fotka je tak zlá, mala by som to prefotiť... Och, ale veď mne sa vlastne nechce."
      Áno, mám vravy k sebe v tretej osobe ;D

      Asi to má lepšie tie hlášky, na ktorých to stojí. :)

      Odstrániť
  5. Súhlasím :)
    Už hneď po prečítaní som vedela, že ju v budúcnosti prečítam ešte niekoľkokrát :)

    OdpovedaťOdstrániť

Autorka tohto blogu sa snaží odpovedať na vaše komentáre.