utorok 24. decembra 2013

Dickens, Charles: Vianočná koleda

Veď čo je lepšie, ako prečítať si Vianočnú koledu zas a znova na Štedrý večer? :)

Ebenezer Scrooge je starý lakomec, ktorý nenávidí Vianoce. Z roka na rok je lakomejší, bezcitnejší a netaktnejší.

"Na ulici sa nik nepotešil, keď ho stretol, a neprihovoril sa mu: "Milý pán Scrooge, ako sa máte? Kedy sa k nám prídete pozrieť?" Žobráci neprosili Scroogea o almužnu, nijaké dieťa k nemu nepribehlo s otázkou, koľko je hodín, v živote sa ho nik nespýtal na cestu. Podľa všetkého ho poznali ešte aj psy vodiace slepcov, lebo len čo ho zbadali, ťahali svojich pánov pred bránu a do dvora a potom vrteli chvostmi, akoby chceli povedať: "Radšej nevidieť, ako mať oči zloducha, môj slepý pán!"

Nielenže Scrooge bezdôvodne nenávidí Vianoce - ponosuje sa aj na to, že jeho jediný zamestnanec musí mať jednodňovú dovolenku...

V podvečer Vianoc ho navštívi duch zosnulého spoločníka, taktiež lakomca, Jacob Marley, ktorý ho upozorní, že ho v nasledujúcich troch dňoch prídu navštíviť traja duchovia Vianoc.
Traja duchovia Vianoc - minulosť, prítomnosť a budúcnosť vôbec nie sú milí a pekne vyzerajúci (v Ebenezerovom prípade) a sám Ebenezer sa desí ich príchodu - čo mu títo duchovia Vianoc zdelia?

~

Možno ste videli film, možno nie. Možno máte radi Dickensovky, možno nie. Vianočnú koledu si však rozhodne prečítajte - najlepšie pred Vianocami (našťastie som to sama stihla) alebo aj po Vianociach, ak ešte máte Vianočnú náladu. Ide o útlu knižku, moje vydanie (Svetová knižnica SME, 2005) malo len 86 strán (preto aj knihu vydali ako dvojknihu - spolu s Príhodami Olivera Twista) a naozaj ju máte pri jednom čajovom posedení prečítanú.

Ak ste ešte žiadnu "Dickensovku" nečítali (podobne ako ja pred Vianočnou koledou, hoci som sa na jeho diela už dlho chystala), myslím, že Vianočná koleda je na začiatok dobrá voľba. Štýl písania sa mi páčil, myšlienky a dej tiež.

Zdroj obálky

2 komentáre :

  1. Ako to, že mi tento článoček unikol? Hm, asi to bolo tou hladinou cukru v krvi, úplne mi to zastrelo zrak :)
    Vianočnú koledu som dala deň pred Vianocami, prvý krát, nádherné to bolo. Naozaj taký klasický vianočný príbeh, ktorý navodí tú správnu atmosféru. Takže sa ti musím dodatočne poďakovať, že som sa vďaka tebe dokopala si tento skvost prečítať :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som rada, že sa ti ten príbeh páčil :)
      Na Vianoce to má akurátnu dĺžku, dej je originálny (konečne niečo o Vianociach, kde nie je hlavná postava dieťa) a hlavne to neobsahuje vianočkový gýč :3

      Odstrániť

Autorka tohto blogu sa snaží odpovedať na vaše komentáre.